مدونات و منتديات حرية لنا
زوارنا الكرام ..هرمنا ترحب بكم .. وتدعوكم لاستكمال الثورة الثقافية ..اضموا الينا ثورة وابداعا

الرئيسيةالبوابةالأحداثالمنشوراتالتسجيلدخول
عدد الزوار

لا تتوقف ابدا

حرية لنا تدعوكم للانضمام

حرية لنا نبض دائم
حرية لنا فعل الحداثة

اترك بصمة لا تعبر

اعضاء يكرمون
الرائعة ساحة الحرية

شاعر اخلص للثورة
ذ لعليليس شاعر الثورة
السورية

أوسمة التميز
محمد
فريــق العــمـلساحة الحرية
فؤاد
سالم
محمد
فيصل

وسام القلم البدع
وسام القلم المبدع

شاطر | 

شرنقة ” الخرونج “!!… بقلم شيرين البارون

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
محمد
فريــق العــمـل
فريــق العــمـل

معدل التفوق : 1251

مُساهمةموضوع: شرنقة ” الخرونج “!!… بقلم شيرين البارون   الثلاثاء أبريل 11, 2017 9:02 pm

” التاريخ : يوماً ما … من شهر ما … من عام 2017 – إللي هي العشرية الثانية من الألفية الثالثة -!! و …
” أنا : ألو … أيوه يا بنتي فينك مختفية ؟!… إيه ده مال صوتك ؟!… إنتي بتعيطي ؟!…
” هي : لا مافيش حاجة بس تعبانة شوية …
” أنا : مالك سلامتك …
” هي : تنهار في نوبة بكاء شديدة من إللي بيقولوا عليها ” تقطع القلب ” مع كلمات أو هي همهمات متصلة و أحياناً متقطعة و في كلا الحالتين غير مفهومة !!…
” أنا : إيه بس يا حبيبتي في إيه إهدي …
” هي – و قد إستعادت بعض من أنفاسها التي نزفتها مع دموعها – : فاكرة الشخص اللي قلت لك عليه إننا بنحب بعض و بنفكر نتجوز ؟…
” أنا : أيوه فاكره … ماله ؟… مات ؟!…
” هي : لأ موتني !!…
” أنا : إيه !!… كالعادة طلع خاين و لا مدمن و لا ماشي هالموضة و شغال صائد أرامل و عوانس و مطلقات ؟!….
“هي : يا ريته كان أي حاجة من دول كانت هانت !!… لكن المشكلة اصعب من كدة بكتير !!…
” أنا : قولي سامعاكي …
” هي : بيتهرب مني بعد ما علاقاتنا الخاصة بقت زي المتجوزين !!… بإختصار انا ما بقتش ” عذراء “!!… و ….
” أنا – مقاطعة -: طيب فين المشكلة مش فاهمة ؟!… مش هو بردو اللي خلاكي ما بقتيش عذراء و لا حد تاني ؟!… و حتى لو حد تاني معلش يعني هو مال أهله بماضيكي ؟!… المهم انت تصرفاتك معاه شكلها إيه !!.. 
“هي : يا بنتي ما انت عارفاني لما بأحب بأكتفي بإللي بأحبه و مابيبقاش في حياتي غيره … حتى أصحابي اللي مافيش بيني بينهم غير علاقة صداقة اقرب للإخوة بأقطع علاقتي بيهم علشان ما يحسش بالغيرة من أي حد فيهم قريب مني !!… 
” أنا : بالرغم تحفظاتي على كلامك بس انت كدة من وجهة نظر مجتمعنا الشرقي ” المتدين بطبعه زي ما بيسمي نفسه ” تبقي 100 فل و 17 !!.. إيه بأه مشكلة الأخ إللي في حياتك ده و ليه مش عايز يتجوزك ؟!…
” هي : بيقولي لو كنتي مطلقة أو أرملة كان ممكن يبقى قرار جوازنا أسهل عليا من إني أتجوزك بعد ما عملتي معايا علاقة و ما بقتيش عذراء !!… 
و … هو سعادة البيه ” خرونج “!!… و … بصفة شخصية، ما إتعودتش ” أعمم النقض ” على أي شيء سواء أشخاص، مجتمعات، أنظمة سياسية أو حاكمة، أفكار أو معتقدات و معتنقات الخ … لكني أمام الموضوع إللي هأطرحة للنقاش مع حضراتكم، إسمحولي نوعاً ما أن ” أعمم ” كلامي لأنه و للأسف الشديد – و بنظرية النسبة و التناسب – يوجد كم كبير جداً من ” الرجال الشرقيين ” يتخذون من هذا الفكر ” ديناً و معتقداً ” يؤمنون به و يعتنقونه بل و ” يورثونه ” أيضاً !!…. الموضوع يا أفاضل هو القدرة الغيرعادية للسواد الأعظم من ” الرجال الشرق أوسطيين ” على ” شرنقة المرأة ” داخل ” غشاء بكارتها ” الذي إن فقدته كـ ” أرملة ” أو ” مطلقة ” فهي ” تجوز “!!… و إن فقدته في ” علاقة عاطفية “- تبدو في حقيقتها أحيان كثيرة اكثر عمقاً و مودة و رحمة من الكثير من العلاقات الزوجية – فهي ” ساقطة ” و بنت ستين في سبعين و …” توء توء توء انا ما أتجوزش واحدة عملت معايا علاقة أو لمسها حد تاني قبلي من غير جواز “!!… في حين ان نفس هذا ” الخرونج ” بنفس ذات نفسه هو الذي من الممكن ان يتقدم للزواج من ” مطلقة ” أو ” أرملة ” عادي جداً دون أن يشعر بهذة الـ ” توء توء توء ” التي منعته من الزواج من صاحبة التجربة العاطفية إللي ” لمسها حد قبله من غير جواز “!!… طيب هو سؤال بس للدلعدشي ” الخرونج ” من الرجال ” هو إيه الفرق بين حالة من أحبت ففقدت عذريتها و بين من فقدتها بزواجها فإما تطلقت أو ترملت “؟!… إيه الفرق ؟!… علماً ان الحالة الأولى ممكن إنها كانت متزوجة في السر أو ” عرفي ” أو ” مسيار ” أو إللي هو أو حتى مش متزوجة من الأساس أنت مالك و مال ماضيها ؟!… ما يعنيك فعلياً يا ” خرونج ” هو حاضرها و مستقبلها و إلا ” هاتفتح على نفسك فاتوحة ” انت في غنى عنها تماماً لأنك بإختصار مش قدها !!… عارف إيه هي ” الفاتوحة ” دي يا ” ننوس عين أمك ” !!… أقولك أنا إيه هي … هي بإختصار ” إنك إنت كمان مطالب تكون ” عذراء ” قبل زواجك منها ما لم تكن بسلامتك ” مطلق ” أو ” أرمل “!!… لو إنت على ” دين الإسلام “، فدينك بيقولك:” وَالْحَافِظِينَ فُرُوجَهُمْ وَالْحَافِظَاتِ ” … يعني انت مُطالَب شرعاً ” بحفظ فرجك ” زيك زي المرأة تماماً !!… عارف يعني إيه الكلام ده ؟… يعني يا حبيبي تبقى ” عذراء ” !!… ايوة كدة زي ما سمعت ” عذراء “… يعني ما عملتش أي علاقة جنسية قبل زواجك و عشت انت و أهلك فاردين عضلاتكم على الكل علشان بسلامتك ” السبع رجالة في بعض ” إللي ” مقطع السمكة و ديلها ” و داير تنتهك عرض و شرف بنات الناس حاملاً فوق رأسك ” تاج من زبالة ” إسمه ” البنت عرض لكن الراجل شايل عيبه ” يا ” معيوب ” انت و اهلك و عشيرتك و اللي خلفوك و اللي ربوك و مجتمعك الزبالة الواطي إللي انت و أمثالك ” يا حثالة البشر ” بتمثلوه !!… اما الآية التانية يا ” ننوس عين أمك ” يا ” رافع الراية ” فجت بردو تأكيد على نفس المعنى و بتقولك :” وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ* إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ [المؤمنون(5-6) … سمعت يا خويا و فهمت و لا ” داء الغباوة ” لسة ماسكك و مسيطر على عقلك !!… عموماً و بحيادية تامة علشان ما يتقالش إننا متحاملين عليك … هاقول إن ” العيب مش عيبك ” عيب مجتمعك إللي إنت خرج بعض ” شخوصه ” المخابيل المجانين أمثال ” إبن باز ” إللي على سبيل المثال لا الحصر قصر تفسير جزئية ” مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ ” على النساء دون الرجال و قالك :” معناها عند أهل العلم أن الله – عز وجل – حرم على الرجال الزنا كما حرم على النساء الزنا ، فالرجل محرم عليه الزنا والمرآة محرم عليها الزنا ، إلا الرجل مع زوجته ، والرجل مع سريته ملك يمينه ، وهي الجارية التي ملكها بالشراء أو بالإرث أو بالسبي من الكفار ، مملوكة، فلا بأس أن يطأها كما يطأ زوجته. وهكذا المرأة تحفظ فرجها إلا من زوجها ، أو سيدها الذي ملكها ، زوجها معروف ، سيدها الذي ملكها من إرث أو ملكها بالهبة أو بالسبي من الكفار فإنه لا حرج أن يطأها كما يطأها زوجها ، هذا معنى الآية؛ فمن ابتغى وراء ذلك بأن تعاطى ما حرم الله من الزنا أو اللواط أو وطئ امرآة ليست زوجة له ولا سبية فهو من العادون “… طيب يا أيها ” الشيخ ” – المحسوب على فصيلة العلماء العارفون و نحن الجاهلون !!- انت و أمثالك لما انت عارف إن لغة الخطابة في النص موجهة للطرفين بتحريم الزنا، ليه قصرت كلامك في الجزء ده من الآية على النساء بس بتأكيدك إن ” ملك اليمين ” هن النساء اللاتي يملكهن الرجل إما بالوراثة او الشراء أو السبي أو الأسر ” و إستثنيت الرجل من كونه ” ملك يمين ” للمرأة هو الآخر رغم لغة الخطاب في النص الموجهة لكلا الجنسين… هذا إلى جانب ورود مواقف و أحداث إسلامية تاريخية – سيرد ذكرها لاحقاً في المقال – تنطبق فيها شروط ” ملك اليمين ” على الرجال أيضاً !!… فأنت – يا بعيد – إلى جانب إهانتك للمرأة تقولت على النص بإختزالك و قصرك ” ملك اليمين ” على الرجال دون النساء رغم ان ” التاريخ الإسلامي ” شهد العديد من الحروب التي خاصتها المرأة كمحاربة ما يعطيها الخق في ” ملك اليمين “… فمثلاً ” مركز الفتاوى ” التابع لموقع fatwa.islamweb.net قالك:” نعم لقد شارك مع النبي صلى الله عليه وسلم في عدة من غزواته بعض الصحابيات بما في ذلك نساؤه صلى الله عليه وسلم، فقد كان إذا أراد الغزو أقرع بين نسائه فأيتهن خرج سهمها خرج بها، فكانت معه عائشة في غزوة بني المصطلق سنة ست للهجرة، وكانت معه أم سلمة عند صلح الحديبية، كما حضرت معه في غزوة أحد أم عمارة نسيبة بنت كعب النجارية، وكانت تباشر القتال بنفسها دفاعاً عن النبي صلى الله عليه وسلم، وهكذا الحال في أم سليم بنت ملحان فقد كانت حاضرة يوم حنين مع زوجها أبي طلحة، وكانت حاملاً بابنها عبد الله بن أبي طلحة، وقد ثبتت مع النبي صلى الله عليه وسلم في من ثبت معه عند الهزيمة التي وقعت أولاً، وكان الغالب على دور النساء مُداواة الجرحى والمرضى ومناولة الطعام والشراب “… طيب إيه ها !!… مما سبق يتضح عياناً بياناً – كما سبقت الإشارة – ان النساء شاركن في الحرب و خضنها كمحاربات جنباً إلى جنب مع الرجال و ايه ده حصل في عهد الرسول … و بالرجوع إلى الآية محل النقاش و على إعتبار ان الخطاب فيها موجه لكلا الرجال و النساء – بشهادة شيوخ السلف و الوهابية و غيرهم – و أدينا شوفنا أهو ان النساء كمان كانوا بيحاربوا و بالتالي يمكن ان يقع في أيديهن ” أسير ” أو ” سبي حرب ” يعني ينطبق عليه وصف ” ملك اليمين ” بكل ما تحمله الكلمة من معنى و بما أن أحد شروط ” ملك اليمين ” إنطبقت على المرأة في هذه الحالة فقد بات من حقها شرعاً و بناء على ما ورد في النص ان ” تنكح هي الأخرى ملك يمينها من أسرى و سبي الحروب ” و لا إيه !!… يبقى تيجي إنت يا ” سلفي متخلف ” أو انت يا ” إبن مجتمع ذكوري جاهل متعصب ” و تفسر النص على هواك و تسبغ على الرجل ” كراماتك و هباتك الذكورية ” متقولاً بها و ظالماً النص الذي وجه الخطاب لكلا الجنسين بصورة واضحة و مباشرة و تفعل لي بكل بجاحة مبدأً ” الخيار و الفاقوس ” فتساوي بين الرجال و النساء في الجزء الأول من الآية و تيجي في تكملة الآية اللي ما زال الخطاب فيها موجه للطرفين و تسبغ الهبات و المنح على الرجل كدة وش و بمزاج أهلك و عايزنا كلنا نقولك ” آمين “!!… طيب بأمارة إيه !!… ده انت مش بس مجنون و متخلف لأ ده إنت كمان أفاق و كاذب و مزور و لازم يطبق عليك ” حد الحرابة ” لأنك بتفسيرك العقيم للنص حاربت ” الله ” بتقولك و إدعائك أن ” ملك اليمين ” مقصور على الرجال دون النساء فأفسدت أجيال من الرجال بتفسيرك و تسببت في تحقيرهم للمرأة و إنتهاكها و إستغلالها أسوأ إستغلال فحق عليك ان يطبق فيك ” حد الحرابة ” مصداقاً لقوله تعالى :” إِنَّمَا جَزَاء الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيم ” .. *المحاربة: هي المضادة و المخالفة و هي صادقة على الكفر و على قطع الطريق إخافة السبيل “… عرفت بأه إنك في المحصلة النهائية مش أكتر من ” ملك يمين ” في إيد أي امرأة !!… إيه !!… شكلك مخضوض ” يا ” حيلتها ” و مش عارف ترد !!… قوم بأه خلي ” أمك ” إللي فرحانة بيك ” يا سبع البرومبه ” تعمل لك ” طاسة الخضة ” يا ” خلفة تعر “!!… آه و بالمناسبة يا ” خرونج ” و قبل ما أختم مقالي أحب أوضح لك حاجة مهمة جداً عرفتها من واقع شغلي كإعلامية و صحفية و هي إن في بنات كتير جداً في مجتمعات عربية شرق أوسطية زي مجتمعك كدة بيعملوا قبل الزواج علاقات خاصة كاملة – و حطلي تحت ” كاملة ” دي مليون خط – و بتكون بطرق كتيرة جداً و يفضلوا ” عذارى ” بردو !!… عارف ليه !!… علشان يضحكوا بـ ” غشاء البكارة ” المزيف على ” الخرونج ” إللي زيك … ابقى وريني بقى بعد كدة إزاي هتقول لوحدة ” مغفلة ” حبت ” خرونج ” زيك ” انا ممكن أتجوز مطلقة أو أرملة لكن إنت لأ علشان عملتي معايا علاقة خاصة “… يا ” خرونج 
ساحة الحرية
فريــق العــمـل
فريــق العــمـل

معدل التفوق : 6211

مُساهمةموضوع: رد: شرنقة ” الخرونج “!!… بقلم شيرين البارون   الأربعاء أبريل 12, 2017 10:20 am

خي العزيز..........
عندما دخلت الموضوع وقرات الاسم حينها ادركت
ان لهذا الاسم حظورا طاغيا ..لمشرفاً/لعضوا مبدعا قدَّمَ
ويقدّم لنا اجمل واروع المواضيع.
فهنيئا لنا بما تقدمه يداك خدمةً للمنتدى وللاعضاء وللزوار..
لك جل تقديري واحترامي

شرنقة ” الخرونج “!!… بقلم شيرين البارون
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1